Aanmelden

Algemeen
Er is een tekort aan beschikbare, passende woonplekken voor jeugdigen en jongvolwassenen binnen het Nederlandse zorglandschap en dat is zorgelijk. De lange wachtlijsten en vaak lange procedures om te komen tot een plaatsing leiden tot veel frustraties; Bij ouders, bij jeugdzorgmedewerkers en natuurlijk bij de jeugdigen en jongvolwassenen zelf.

Daarom vindt Ruchama Zorg snelheid in combinatie met zorgvuldigheid van essentieel belang! Het eerste contactmoment met zorgvragers en Ruchama Zorg komt voornamelijk telefonisch tot stand. Vanaf het moment dat er een verzoek tot plaatsing komt, dan treedt het hieronder beschreven procedure in werking.

Procedure van aanmelding 
Stap 1: Eerste globale telefonische screening 
Telefonische aanmelding door Jeugdzorgmedewerker of ouders.
In dit gesprek wordt er op basis van de hulpvraag gekeken of Ruchama Zorg passende zorg kan bieden.

Uitsluitingscriteria zijn: agressie, drank-/drugsverslaving of probleem, andere buitensporigheden.
Vaststelling of er een passende beschikking aanwezig is en de eventuele voorwaarden.

Indien er op basis van het eerste telefoongesprek wordt geconcludeerd dat er een match is tussen zorgvraag, zorgbehoefte en zorgmogelijkheden dan volgt stap 2.

Stap 2 Opsturen van de volgende documenten:
- Risico taxatie op suïcide
- Signaleringsplan
- Behandelplan
- Evaluatie verslagen
- Medicatie overzicht
De zorgaanvrager zorgt dat genoemde documenten per beveiligde email naar Ruchama Zorg worden gestuurd. 
Van de bovengenoemde documenten ontvangen wij de meest recente versies en niet ouder dan maximaal 3 maanden. 

Stap 3 Evaluatie en Risicotaxatie door zorgteam
Uitgebreide screening door zorgteam met advies; Uitnodigen voor een eerste persoonlijke kennismaking of toch afwijzen.

Stap 4: Uitnodigen behandelaar en verzorger/ouder en Jeugdzorgmedewerker van de betreffende gemeente
Indien de potentiële 'cliënt' op papier geschikt wordt bevonden, volgt er een uitnodiging voor een eerste kennismaking. Jongere zelf is hier niet bij aanwezig. Dit om mogelijke teleurstellingen te voorkomen.

Stap 5: Uitnodigen potentiële 'cliënt', haar verzorger en de betreffende jeugdzorgmedewerker
Er volgt een uitgebreide kennismaking en interview met de potentiële 'cliënt'. Bij groen licht volgt stap 6.

Stap 6: Voorsorteren bij de gemeente die de zorg bekostigd
Overleg tussen de gemeente en Ruchama Zorg inzake voorwaarden en akkoord.

Stap 7: Meeloopdag(en)
De potentieel nieuwe bewoner loopt 1 of meerdere dagen mee zodat zij, de reeds aanwezige bewoners en zorgprofessionals van Ruchama Zorg een beter en completer beeld krijgen. Op basis hiervan wordt er een definitieve beslissing tot plaatsing genomen.

Aanmelden?

Laat een bericht achter en wij nemen
zo snel mogelijk contact met u op!

Bellen of mailen kan ook.

 
Ons zorglandgoed bevindt zich in de omgeving van Utrecht.
Vanuit privacy overwegingen vermelden wij op de website niet ons adres.

Referenties zijn op verzoek beschikbaar.







Share by: